Menoflavon
Padma Basic - een beproefde kruidencombinatie
Soja was tot op heden de bekendste bron van plantaardige hormonen. Onlangs heeft een Weens onderzoeksteam bestaande uit de hormoonspecialisten prof.dr.dr. Johannes C. Huber en prof.dr. Markus Metka, de biologen prof.dr. Alois Jungbauer en de farmacoloog prof.dr. Wolfgang Kubelka echter ontdekt dat de in Europa inheemse rode klaver (Trifolium pratense) rijk is aan isoflavonoïden. Het is dit team gelukt om met behulp van een speciaal extractieprocédé deze zeer werkzame fyto-oestrogenen uit rode klaver te winnen en in een gestandaardiseerd extract te verwerken.
Rode klaver (Trifolium pratense) is een veelvoorkomende plant in een groot deel van de wereld. In veel landen, waaronder de VS, staat rode klaver op het menu; zowel de jonge spruiten (met een hoge concentratie coumestanen) als de bladeren (met een hoge concentratie isoflavonoïden) worden dagelijks gegeten. In Australië is het een erkend kruid en in Europa staat rode klaver geregistreerd als smaakverbeteraar. De veiligheid van rode klaver staat dus niet ter discussie. In landen waar veel sojaproducten worden gebruikt, blijken isoflavonoïden geen schadelijke werking te hebben.
Terwijl in soja en sojaproducten genisteïne en daidzeïne de belangrijkste isoflavonoïden zijn, bevat een extract van rode klaver daarnaast ook nog hoge concentraties van hun biochemische voorlopers formonotenine en biochanine A. In vitro onderzoeken hebben uitgewezen dat de werkzaamheid van rode-klaverextract door deze combinatie sterker is dan van een soja-extract.
Dankzij een speciaal extractie- en bewerkingsprocédé wordt menoflavon uitstekend door het lichaam opgenomen.
Onderzoek
De hormoonspecialist Professor Huber van de Universiteit van Wenen onderzocht de werkzaamheid van het rode-klaverextract menoflavon in een dubbelblind gerandomiseerde cross-over studie bij 110 vrouwen in de postmenopauze.
Het dagelijks innemen van een capsule menoflavon met 40 mg isoflavonoïden in vergelijking met een placebo leidde tot een significante vermindering van opvliegers, transpiratie-aanvallen en depressie. 84% van de patiënten was zodanig tevreden over menoflavon“ dat ze dit voedingssupplement zonder bezwaar verder wilden gebruiken.
Ook andere internationale onderzoeken onder post-menopauzale vrouwen tonen aan dat de isoflavonoïden in menoflavon het aantal opvliegers kan verminderen.